W ostatnich kilku latach można zaobserwować znaczący wzrost liczby firm, które korzystają z terminali do kart płatniczych. Po rozwiązania tego typu sięgają zarówno działalności handlowe, jak i usługowe – stacjonarne oraz mobilne. A jedną z głównych przyczyn popularności terminali płatniczych jest program wsparcia dla przedsiębiorców Polska Bezgotówkowa. W najbliższym czasie zasady wspomnianej akcji mają się jednak znacząco zmienić. Na co będą mogli liczyć przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na przystąpienie do Polski Bezgotówkowej od 1 marca 2022 roku?
Na czym obecnie polega Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego?
Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego, zarządzany przez Fundację Polska Bezgotówkowa, został uruchomiony na początku 2018 roku. Przez ostatnie 3 lata dołączyły do niego setki tysięcy rodzimych przedsiębiorców. Z czego wynika tak duża popularność tej akcji? Przede wszystkim z tego, że podmioty biorące w niej udział mogą liczyć na refundację kosztów wdrożenia oraz stosowania nawet 3 terminali płatniczych.
Konkretnie polega to na tym, że przedsiębiorca uczestniczący w Polsce Bezgotówkowej otrzymuje zwrot ewentualnego wydatku za zakup i instalację urządzenia. Ponadto, przez 12 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy z agentem rozliczeniowym, nie ponosi kosztów wynikających z abonamentu czy prowizji od transakcji. Są one naliczane dopiero po tym okresie (zgodnie z podpisaną umową) lub po przekroczeniu limitu obrotu na urządzeniu, który wynosi 100 000 zł.
Polska Bezgotówkowa – co konkretnie zmieni się od przyszłego miesiąca?
Na początku lutego br. na stronie poświęconej Programowi Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego pojawiła się informacja, zgodnie z którą już od 1 marca 2022 roku zmienią się zasady omawianej akcji. Modyfikacje wynikają głównie z ogromnego zainteresowania, jakim w ostatnich miesiącach cieszy się opcja wdrożenia terminala płatniczego z refundacją kosztów. A przyczyną tego jest z kolei m.in. wprowadzony niedawno obowiązek akceptowania przez przedsiębiorców innych form płatności, niż gotówka. Dotyczy on podatników korzystający z urządzeń fiskalnych. Niewykluczone więc, że kontynuowanie Programu na dotychczasowych zasadach, przy tylu chętnych przedsiębiorcach, nie byłoby po prostu możliwe. Jak można przeczytać w oficjalnej informacji: „Dzięki wprowadzanym zmianom Fundacja zapewni wsparcie finansowe większej liczbie przedsiębiorców, którzy przy wykorzystaniu terminala płatniczego zdecydują się spełnić wymóg prawny dotyczący przyjmowania płatności bezgotówkowych”.
Co w takim razie zmieni się już od 1 marca 2022 roku? Po pierwsze, refundacja kosztów będzie dotyczyła wyłącznie 1 terminala płatniczego. Po drugie, okres wsparcia, w tym wynikający z tego brak prowizji od transakcji i opłat abonamentowych, ma trwać przez maksymalnie 5 miesięcy albo do momentu przekroczenia na urządzeniu limitu kwotowego w wysokości 42 000 złotych. Późniejsze koszty będą wynikały z umowy podpisanej przez przedsiębiorcę.
Ponadto, Fundacja Polska Bezgotówkowa podała informację, zgodnie z którą „dotychczas finansowym wsparciem Fundacji zostało objętych blisko 350 tys. polskich małych i mikro przedsiębiorców, u których zainstalowano ponad 480 tys. terminali płatniczych”. Pełna treść cytowanej wiadomości jest dostępna pod tym adresem.
na szczescie ja mialem okazje skorzystac z oferty polski bezgotowkowej jeszcze dlugo przed zmianami 😉 nie zaluje, i tak terminale to juz standard